Zájem lidí o odklad splátek a dalších plateb rapidně ubývá

V souvislosti s vládními nařízeními proti šíření koronaviru Covid-19 a vyhlášením nouzového stavu se řada lidí dostala do problémů s placením svých závazků. Mnohým proto nezbylo nic jiného, než si je odložit na dobu, kdy budou opět finančně v kondici. Například banky schválily přes 300 000 žádostí o odklad splátek, nejčastěji u spotřebitelských úvěrů. Vedle nich zvolili vstřícný přístup ke klientům i dodavatelé energií, kteří umožnili tisícům zákazníkům úpravu nebo odklad plateb záloh. V současné době již požadavků o odložení nebo úpravu závazků rychle ubývá. Věřitelé se shodují, že denně evidují jen desítky nových žádostí.

V souvislosti s vládními nařízeními proti šíření koronaviru Covid-19 a vyhlášením nouzového stavu se řada lidí dostala do problémů s placením svých závazků. Mnohým proto nezbylo nic jiného, než si je odložit na dobu, kdy budou opět finančně v kondici. Například banky schválily přes 300 000 žádostí o odklad splátek, nejčastěji u spotřebitelských úvěrů. Vedle nich zvolili vstřícný přístup ke klientům i dodavatelé energií, kteří umožnili tisícům zákazníkům úpravu nebo odklad plateb záloh. V současné době již požadavků o odložení nebo úpravu závazků rychle ubývá. Věřitelé se shodují, že denně evidují jen desítky nových žádostí.

Nemožnost hradit své závazky lidé nejčastěji řešili odkladem nebo úpravou výše splátek. Dlužníkům ve většině případů věřitelé vycházeli vstříc a splátková moratoria umožňovali již od začátku vyhlášení nouzového stavu, tedy v podstatě od poloviny března. „Ve finanční tísni způsobené nastalou krizí hraje roli především čas, proto pro nás bylo rychlé posouzení a vyřízení žádostí o odklad splátek prioritou,“ říká Jana Hanušová, generální ředitelka úvěrové společnosti ESSOX.

Aktuálně 10 nových žádostí denně

K 30. červnu požádalo ESSOX o odklad splátek téměř 5 800 klientů v celkovém objemu 1,23 miliardy korun. Nejčastěji žádali o odklad závazků spotřebitelé, celkem šlo o 72 procent žádostí. Dalších 17 procent žádostí připadlo na klienty z řad právnických osob a 11 procent na podnikající fyzické osoby. „Největší vlnu žádostí jsme evidovali v březnu, krátce po vyhlášení nouzového stavu. Aktuálně již přijímáme v průměru 10 nových žádostí každý pracovní den,“ doplňuje Hanušová.

Nejčastěji si lidé odkládali spotřebitelské úvěry

Statistika České národní banky potvrzuje, že nárůst podaných žádostí o odklady splátek zpomaluje. Od 12. března do 26. června banky schválily 332 000 žádostí. V posledním týdnu sledovaného období potvrdily již jen 8 100 odkladů. „V tuto chvíli přibývá velmi málo žádostí. Poměry jednotlivých druhů úvěrů se nemění. Ze schválených žádostí tvoří 2/3 spotřebitelské úvěry, 1/4 jsou hypoteční úvěry. Zbytek připadá na úvěry podnikům a nezařazené,“ doplňuje Vladimír Staňura, hlavní poradce České bankovní asociace.

Úlevy umožňovali také dodavatelé energií

Lidé však nežádali jen o odklad splátek úvěrů. Například dodavatelé energií umožňovali svým zákazníkům snížit zálohy na nulu, a to až na tři měsíce. ČEZ požádalo cca 5 900 klientů o úplný odklad plateb v úhrnné hodnotě 30 milionů korun. „Klientovi věříme, nevyžadovali jsme žádné dokumenty, kterými by musel něco prokazovat. Zkoumali jsme jen jeho platební historii,“ vysvětluje Roman Gazdík, tiskový mluvčí ČEZ, a doplňuje, že během koronakrize stoupl zájem o bezúročné splátkové kalendáře o přibližně 20 procent.

Stejně tak k úpravám plateb přistoupila Pražská energetika. „Do současné doby evidujeme celkem 3 200 odbavených požadavků zákazníků všech segmentů, z toho na drobné a střední podnikatele připadá 2 000 a na domácnosti 950 požadavků,“ říká Petr Holubec, vedoucí PR oddělení PRE. U podnikatelů evidovali nejvíce požadavků na snížení záloh, což souviselo s omezením provozu nebo uzavřením provozoven. U domácností vedly žádosti o úplné odklady záloh.

Inkasní agentury již nové žádosti téměř neevidují

Data z inkasních společností také potvrzují klesající zájem o snížení nebo odklad závazků. Kateřina Sontáková, ředitelka společnosti Bohemia Faktoring, uvádí, že nové žádosti již ani neevidují. „Jsme stále připraveni tuto přechodnou a nelehkou situaci klientům pomoci řešit. Doposud jsme umožnili úlevy zhruba 400 klientům, avšak jen velmi málo z nich využilo úplný šestiměsíční odklad splátek,“ doplňuje Sontáková.

Asociace inkasních agentur na základě informací od svých členů uvádí, že koronavirus jako důvod nemožnosti hradit své závazky uvedlo přibližně 5 procent dlužníků. Členské inkasní agentury jim umožňovaly úpravy domluvených splátkových kalendářů a některé z nich i snížení sankcí či penále. Dočasně rovněž pozastavily osobní návštěvy dlužníků.

Věřitelé obecně očekávají, že zájem o splátková moratoria bude i nadále klesat. Podle inkasní společnosti MBA Consult dokonce někteří dlužníci berou své žádosti o odklad zpět, neboť u nich nedošlo k očekávanému razantnímu propadu příjmu, a raději tak chtějí co nejdříve umořit co největší část svého dluhu.


Autor: REDAKCE