Třetina exekutorů úřaduje nanejvýš dva dny v týdnu. Některé z nich ani v úředních hodinách nelze zas

12. 3. 2020

Mezi délkou úřední doby exekutorských úřadů existují propastné rozdíly. Z oficiálních informací uvedených na jejich webových stránkách vyplývá, že se rozpětí úředních dob jednotlivých exekutorů pohybuje od 4 do 43 hodin týdně. Třetina exekutorských úřadů zajišťuje úřední hodiny maximálně dva dny v týdnu, zhruba polovina exekutorů pak v týdenním součtu úřaduje méně než 16 hodin. Podle odborníků není některé úřady ani ve stanoveném čase možné zastihnout. To komplikuje situaci jak věřitelům, tak dlužníkům, kteří mají zájem s exekutory komunikovat a domluvit se například na podmínkách splacení dluhu.

Srovnání oficiálních úředních hodin jednotlivých exekutorských úřadů potvrzuje zkušenosti, se kterými se na nás dlouhodobě obracejí věřitelé i dlužníci. Doba, po kterou je možné exekutory zastihnout, se velmi liší a v řadě případů z pohledu zúčastněných není dostatečná. Jen zhruba třetina exekutorů má úřední dobu přesahující 20 hodin týdně, tedy polovinu standardní pracovní doby. Výjimkou bohužel nejsou ani úřady, které jsou kontaktní méně než 8 hodin v týdnu,“ komentuje výsledky srovnání Pavel Staněk, prezident České asociace věřitelů.
 
Problém podle Staňka nespočívá pouze v samotné délce oficiální úřední doby, ale i jejím dodržování. To potvrzuje i vedoucí právního odboru České průmyslové zdravotní pojišťovny Marie Slavíková: „V praxi jsme zjistili, že mezi jednotlivými exekutorskými úřady existují značné rozdíly. Nejenže mají někteří exekutoři velmi omezené úřední hodiny, ale dokonce ani v těchto hodinách není mnohdy v praxi možné je zastihnout.
 
Na tuto skutečnost poukazuje i Michaela Kloudová, zakladatelka projektu Alimenty dětem, který pomáhá samoživitelům získat od bývalého partnera dlužné výživné na dítě: „Mnohdy je i v oficiálních hodinách přímo nadlidský úkol se některým exekutorům dovolat. I z tohoto důvodu spolupracujeme jen s exekutorskými úřady, které komunikují efektivně a bezproblémově.
 
Krátká úřední doba pro osobní i telefonický kontakt a celkově nedostatečná komunikace komplikují situaci nejen věřitelům, ale i dlužníkům, kteří si na rozdíl od věřitele exekutora nemohou vybrat. „Pravidelně s klienty probíráme jejich exekuce, ať již z pohledu oprávněnosti, nebo způsobu provedení. Velice často je nutná součinnost s exekutorem, například když je klient schopen splácet podle splátkového kalendáře nebo když si chce ověřit stávající dlužnou částku. Někdy není možné jej zkontaktovat ani napotřetí a je nutné používat doporučenou korespondenci,“ popisuje zkušenost pracovníků Poradny při finanční tísni její ředitel David Šmejkal.
 
Na stejný problém v praxi naráží i Petr Schneedörfler ze spolku Lighthouse, který pomáhá řešit dluhy osobám ve výkonu trestu. Vzhledem k tomu, že lidé ve vězení nemají možnost se osobně dostavit na exekutorský úřad ani exekutora telefonicky kontaktovat, pomáhají jim pracovníci spolku právě i s komunikací a zjišťováním potřebných informací. „Nejhorší je kombinace krátké a omezené pracovní doby a následně obsazených linek nebo nezvedání telefonu. Je pak i nemožné objednat se na osobní nahlédnutí do spisu,“ líčí situaci Schneedörfler.
ČvP
ČvP